sobota, 14 marca 2015

Polskie groby na Białorusi, Felix Zadarnowski z Nowogródka

Opracowując trasę naszej pielgrzymki tropem przodków zaplanowałam odwiedzenie cmentarza w Nowogródku. Wiedziałam, że znajduje się tam piękny nagrobek Felixa Zadarnowskiego.

Tu spoczywa ś. p. 
FELIX ZADARNOWSKI
Strapczy Nowogródzki
żył lat 45
Umarł 1864 r. Listopad

Niżej napis:
W smutku pogrążona rodzina po
stracie najukochańszego brata
ten pomnik stawiamy
O ZDROWAŚ MARYI

Grodno



Felix mógłby być synem Ludwiga (brata Antoniego i Kacpra), ale różnica wynosi dziesięć lat. Zbyt duża jak na błąd urzędnika zapisującego daty urodzin lub śmierci.
Kolejną zagadką było dla mnie słowo "strapczy". Nie mogłam najpierw odczytać go ze zdjęcia, a potem zrozumieć.I znalazłam! To rusycyzm. Strapczy, to rodzaj prokurora rządowego.

"Pan Tadeusz", księga IV pt. Dyplomatyka i łowy:
"Niedźwiedź wyskoczył w górę jak kot przed chartami
I głową na dół runął, i czterma łapami (...)
Jeszcze ryczał, chciał jeszcze powstać, gdy nań wsiadły
Rozjuszona Strapczyna i Sprawnik zajadły.
(...)
Uciszono się z wolna i oczy gawiedzi
Zwróciły się na wielki, świeży trup niedźwiedzi:(...)
Otwierał jeszcze oczy, lecz głowy nie ruszy;
Pjawki Podkomorzego dzierżą go pod uszy,
Z lewej strony Strapczyna, a z prawej zawisał
Sprawnik i dusząc gardziel, krew czarną wysysał."


2 komentarze:

  1. Jestem świeżo po lekturze książki Małgorzaty Szejnert. Już wiem, że niezwykle mało zachowało się cmentarzy i nagrobków w takim stanie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach! Już ją przeczytałaś! Ja mam, ale jeszcze się nie zabrałam. Tak, to piękny nagrobek. Ale wokół, co widać na zdjęciach, pusto :(

      Usuń